Sunday, May 24, 2020

Broccoli- met pasta in blauwschimmel roomsaus



Broccoli-de groente die de wereld lijkt te scheiden in twee kampen. Hier thuis zijn er ook duidelijk verschillen in de beleving. Het is gezond en daarom eet ik het, zegt Josee steeds. Vandaag dus toch een Broccoli-recept. Josee had hiervoor een prachtig illustratie-idee, maar dat kostte wat uitwerkingstijd. Ik wilde het recept al veel eerder plaatsen, maar de illustratie liet op zich wachten. Had dit iets te maken met de mindere liefde voor Broccoli?
Achteraf is het maar goed dat we nog gewacht hebben. Inmiddels heb ik het Broccoli recept enigszins aangepast, waardoor Josee laatst naar de pan liep om te kijken of er nog meer was. Nee, niet dus. We hadden ingekocht op de normale smaakbeleving, niet teveel dus. Volgende keer maar iets meer meenemen, als we het op de onderstaande manier gaan klaarmaken.
Voor de blauwschimmel maak ik gebruik van een lokaal geproduceerde blauwschimmel-geitenkaas Lady blue van de Kruidenwei.  Die is erg fijn, maar hiervoor kan bijvoorbeeld ook gorgonzola gebruikt worden.
De laatste keer dat ik een recept gepost had, schreef ik ook over het thuiswerken. Dat is nog steeds het geval en ook ons bedrijf wordt behoorlijk geraakt door de COVID 19 crisis. Dit houdt in dat er de komende periode reorganisaties gaan plaatsvinden. Het begint met een mogelijkheid om via een regeling vrijwillig te vertrekken. Nu was ik dat helemaal niet van plan, maar bij nader inzien lijkt de regeling mogelijk toch heel gunstig voor mij te zijn. Wanneer ik er gebruik van zou maken houdt het in dat ik 31-oktober mijn laatste werkdag bij dit bedrijf zou hebben. En het besluit wel/niet moet voor 29 mei genomen worden. Keuze stress?
Snel maar weer aan het koken, om de aandacht af te leiden.


Benodigd:
1-2 Broccoli stronken (vanaf nu doen wij dus 2), in aparte gehalveerde roosjes- de stronk kan in kleine staafjes gesneden ook gebruikt worden
50-75 g Lady blue blauwschimmelkaas, in kleine stukjes gesneden
1 rode ui, gesnipperd.
100-150 ml room – slagroom of kookroom
1 knoflookteentje, fijngehakt
225 gr vlindertjes pasta, beetgaar gekookt in ruim water met zout ca 9min.
Olijfolie
Zout en Peper
Eventueel gesnipperde bladpeterselie voor garnering en smaak
Een glas witte wijn
Parmezaanse kaas

Verhit de olijfolie in een pan die groot genoeg is om de broccoli stukjes op de bodem te leggen. Voeg de broccoli toe en zet even stevig aan, de broccoli mag bruin worden. Strooi zout over deze zijde van de broccoli. Draai hierna de broccoli om, strooi de knoflook over de broccoli, ook aan deze zijde wat zout. Voeg de witte wijn toe, doe de deksel op de pan en laat de broccoli nog ca 10 minuten smoren.
Verhit in een andere (hapjes) pan de olijfolie en bak hierin de rode ui tot glazig. Voeg de blauwschimmelkaas toe en laat die smelten. Voeg daarna de room toe en verwarm die door.
Voeg de afgegoten pasta toe en roer goed door.
Breng de pasta over naar de borden, schep hierbij de broccoli. Rasp er Parmezaanse kaas over en voeg peper of de peterselie toe. Smakelijk!

No comments:

Post a Comment