Sunday, May 10, 2020


Kaneel-rozijen-notenbrood.


Thuiswerken opent ook perspectieven. Naast het feit dat ik geconcentreerder zaken kan afronden dan in een open office, geeft het mij de rust en ruimte om mijn eigen broden te bakken zonder dat dit mij werktijd kost (er zijn ook nadelen, maar laten we de zaken van de positieve kant bekijken).
De resultaten zijn verbluffend lekker. Ik heb volgens de aanwijzingen op deze website mijn eerste vloerbroden gebakken met een ongekend mooi en lekker resultaat. Voor het kneden van het deeg maak ik gebruik van een broodbakmachine die ik nog had staan. Ik kies ervoor om het afwerken van het deeg en het bakken van het brood niet in de machine te doen maar handmatig omdat dat veel mooier (en lekkerder) is.
Het virus van het zelf brood bakken heeft mij dus echt te pakken, we hebben de afgelopen twee weken geen brood maar meel gekocht. Nadat de broden zo goed gelukt waren heb ik ook besloten zelf een noten-rozijnen-brood te maken, waarvan je hieronder het recept vindt. Ook zeer goed te doen en met een erg lekker resultaat. Deze successen spoorden mij aan om de volgende stap te zetten, zelf een zuurdesem starter maken. Die staat nu een paar dagen te fermenteren en er komt een goede friszure lucht vanaf. Dit gaat dus de goede kant op. Resultaten volgen later.
Door het kijken naar filmpjes op YouTube over zuurdesembrood maken kwam ik dit filmpje tegen, met de geweldige tip om het brood te laten rijzen en af te bakken in een pyrex schaal. Dit heeft als voordeel dat het brood een mooie vorm krijgt en dat hij in de schaal de oven in kan. Hierbij hoef je dan niet de eerste 20 minuten voor vocht in de oven te zorgen, omdat hij in de schaal van zijn zelf gevormde stoom gebruik maakt. De stoom in de oven is nodig om het brood de eerste minuten nog geen korst te laten vormen, zodat het brood verder kan rijzen. Na 20 minuten kan dan de schaal (pyrex of waterschaal) verwijderd worden, zodat zich een mooie bruine korst kan vormen.
Als je het brood insnijdt voor het de oven ingaat, krijg het een fraai patroon in de korst. Dit is nu vooral mooi. In het verleden, bij gemeenschappelijke ovens in dorpen, waren deze insnijdingen ook praktisch. Eenieder had zijn eigen patroon, zodat je na het bakken je eigen brood weer terug kon herkennen.
 
Kaneel-rozijnen- notenbrood
Nodig:
500 g meergranenbloem
315 ml water
7-8 g droge gist
9 g zout
Kaneel, 2-3 theelepels
100 g rozijnen, 15 minuten geweekt in water en daarna met keukenpapier afgedroogd
80-100 g gemengde noten
Pyrex ovenschaal (23 diameter 11,5 hoog)

Voeg achtereenvolgens gist, bloem, kaneel, zout en water toe aan de broodbakmachine en laat hier een mooi deeg van kneden. Of wanneer je dit met de hand wilt doen, volg dan de aanwijzingen van deze site.
Haal het deeg uit de machine, kneed hier de rozijnen en de noten door. Maak van dit deeg een mooie ronde bol. Leg een schone theedoek in de pyrexschaal en bestuif die met bloem, leg hierin de deegbol. Bedek de bol met de rest van de theedoek. Plaats de deksel erop. Laat het deeg nog zeker 1 uur rijzen bij kamertemperatuur. Verwarm de oven voor op 230°C. Verwijder de deksel en verwijder het bovendeel van de theedoek van het deeg. Plaats de deksel weer terug en keer de pyrex schaal om (het deeg komt nu op de deksel te liggen). Haal de schaal van de deksel en verwijder voorzichtig de theedoek. Plaats de schaal weer terug en plaats het geheel in de oven (de deksel vormt nog steeds de onderkant). Bak dit brood 20 minuten, verwijder dan de schaal en bak hierna nog 20 minuten. Controleer of het brood niet te donker wordt, leg anders aluminiumfolie over het brood. Verwijder het brood uit de oven en laat afkoelen op een rooster.
Snijd er lekkere dikke plakken van en besmeer bijvoorbeeld met roomboter. Smakelijk.

No comments:

Post a Comment