Wednesday, April 8, 2020


Spanakopita

Vandaag een Griekse spinazie taart – Spanakopita. Geïnspireerd door het mooie weer een heerlijk zonnig recept.
Vandaag wel buiten geweest. We hebben op onze sportieve Koga-tandem een mooi rondje gemaakt langs verschillende knooppunten. Het was onderweg best rustig en de mensen die er wel waren hielden zich ruim aan de 1,5 m ruimte regel. Social distancing lijkt er na drie weken al best wel goed in te zitten bij de mensen. Het is bijzonder dat zo’n verandering in zo’n korte tijd zich kan voltrekken. Ik denk dat de communicatie van de overheid samen met de filmpjes die je zo nu en dan ziet van mensen op de IC aan de beademing hierbij een grote rol spelen. Interessante kost voor mensen die met gedragsverandering bezig zijn. Wat is er nodig om mensen in korte tijd te laten veranderen? Kan zo’n verandering ook wanneer er geen crisis-situatie is?
Ik merk zelf dat het al aardig went om vanuit huis te werken. Ik heb een redelijk ritme en zorg dat ik daarnaast voldoende beweging krijg. Tussen de middag wandel ik, of loop ik hard. Meestal ga ik aan het eind van de werkdag nog een lekker stuk fietsen. Het Balloërveld is een prachtplek om naartoe te fietsen vanuit ons huis. Met alle weerstypen is het daar mooi. Deze week bijvoorbeeld een koppeltje reeën over dit veld zien springen. Het viel niet mee om de focus hierop te bewaren, ze vielen best goed weg tegen de achtergrond van de hei. Gelukkig was er regelmatig een witte achterkant die je zag opwippen, zodat ik ze al fietsend redelijk kon volgen.
Tijdens het wandelen luister ik naar het luisterboek van Elton John, een hilarisch boek. Elton spaart zichzelf hier niet in.
En nu het recept.

Nodig
1 pak Filodeeg
400 g verse Spinazie (ik kies zelf voor de wilde variant), schoongewassen- in pan gekookt met aanhangend water- fijngesneden (in keukenmachine)
2 Eieren
Ca. 25 g Pijnboompitten, geroosterd in de pan
Ca. 150 g Geitenkaas (Feta)
Olijfolie
Roomboter, gesmolten (in magnetron)
Zout en peper naar smaak.

Verwarm de oven voor op 180 °C
Neem een bakblik (diameter bijvoorbeeld 15 cm) en vet dit in met olijfolie. Pak een vel filodeeg en leg dit in het blik. Bestrijk het deeg met roomboter. Vul het blik vervolgens met de andere filodeegvellen en zorg ervoor dat elk vel wordt bestreken met roomboter. Houdt een/twee vellen apart om het geheel mee af te dekken.
Breng de spinazie over in een kom (de spinazie moet niet heet zijn- laat eerst even afkoelen). Voeg de Feta, de pijnboompitten toe en roer de twee eieren erdoor. Voeg zout en peper naar smaak toe. Breng dit geheel over in het met filodeeg beklede bakblik.
Dek het bakblik af met de laatste vellen (het laatste vel) filodeeg en bestrijk dit vel ook met roomboter.
Bak in de oven tot lekker bruingekleurd.

Eet smakelijk!


No comments:

Post a Comment