Monday, March 30, 2020


Gado Gado

Klinkt bijna als cadeau-cadeau, en dat is het eigenlijk ook. Een fijn cadeau als je dit op je bord krijgt. Een bord positieve energie. Ikzelf heb dat ook wel nodig in deze tijden. Ik hou mij vast aan een patroon van regelmaat doordeweeks en het vooruitzicht van een gezonde en lekkere maaltijd aan het eind van de dag.
Het vaste patroon is toch gewoon op dezelfde tijd opstaan, wassen en aankleden. Het is zelfs zo dat Josee mij ook gewoon uitzwaait. Normaal fiets ik dan langs het raam naar mijn werk. Nu ik al twee weken thuiswerk, gebeurt het op het moment dat ik naar mijn werkkamer op de 1e etage ga. Het werken gaat wel goed. Ik merk dat ik me ook beter kan concentreren, nu ik niet in open office zit. Ik mis wel de onderlinge contacten, de koffie en het praatje. We houden wel contact via WhatsApp en Skype, maar dit is toch niet helemaal hetzelfde. Het is even zo. Door de onderlinge contacten te minimaliseren helpen we mee de druk op ons zorgsysteem zo laag mogelijk te houden.
Ik probeer wel tussen de middag een lekkere wandeling te maken of een stukje hard te lopen. Dit om buiten te zijn en wat zon te pakken. Ik merk ook dat ik dat nodig heb om even wat te ontstressen, het is toch vreemd alleen in je eigen kamer te werken. Verder is er ook in het bedrijf wel wat stress, of gezonde druk rondom Corona-bestrijding en -beheersing. Dus  buiten zijn helpt mij om hier even van los te komen.
Een andere manier is natuurlijk ook zelf bierbrouwen. Dit weekend heb ik een witbier gemaakt, na een week of 5 kan ik dan het resultaat proeven. Eerst moet het fermentatieproces ervoor zorgen dat er alcohol wordt gemaakt (ca. 2 weken) en daarna moet er nog koolzuur op de fles worden gemaakt (ca. 3 weken). Ik hoop stilletjes dat ik de flessen kan openploppen wanneer de coronacrisis over is, zodat ik dat gezellig met vrienden kan doen. We gaan zien of dit zo snel gaat.
Voor de goede, gezonde maaltijd dit keer een van mijn favorieten.

Nodig
250 g sperziebonen, schoongemaakt
1 winterpeen, geschild en in kleine reepjes gesneden
¼- ½ komkommer in kleine blokjes
1 prei, in ringetjes gesneden
150 g taugé
2-3 hard gekookte eieren in partjes

Voor de saus:
2 flinke scheppen biologische pindakaas
1 kleine ui
1 knoflookteen
1 pepertje (afhankelijk van de scherpte Rawit/ Spaanse peper of eventueel sambal)
scheutje zoete ketjap (bijv. Healthy boy brand sweet soy sauce)
optioneel: citroensap
biologische zonnebloemolie om in te bakken
water om de saus op juiste dikte te brengen
zout naar smaak

Doe de boontjes in het water en breng aan de kook. Wanneer het water kookt zet dan de timer op 10 minuten. Wanneer de timer nog 8 minuten aangeeft, doe dan de winterpeen erbij (zorg wel dat het water blijft koken- gas misschien iets hoger draaien). Wanneer de timer nog 6 minuten aangeeft doe dan de komkommer erbij. Bij nog 4 minuten de prei en bij nog twee minuten de taugé. Giet de pan af in een vergiet en spoel de groenten met koud water.

Maak ondertussen de pindasaus.
Snipper hiervoor de ui, en bak die ca 5 minuten glazig in zonnebloemolie. Snipper de knoflook (ik plet hem met m’n mes, haal dan de schil er af en snipper ‘m dan fijn). Snijd de peper fijn (verwijder eventueel zaadjes, wanneer je het niet te heet wilt maken). Voeg de knoflook en de peper toe aan de ui en bak even mee. Voeg de lepels pindakaas toe, zout naar smaak en breng de saus op smaak/kleur met de zoete ketjap en eventueel wat citroensap). Voeg water toe (niet te veel in eerste instantie, je kan altijd nog water toevoegen). Warm goed door tot bijna kokend en roer regelmatig. Voeg wanneer de saus te dik is nog water toe.

Leg op een bord een mix van de verschillende groenten, leg hier de eierpartjes naast en schep hier de pindasaus over. Lekker met rijst en kroepoek.

No comments:

Post a Comment