Sunday, March 22, 2020


Zuurkool- vol vitamine C voor de weerstand in deze Coronatijden.

Vandaag de eerste zondag na een week lang thuiswerken vanwege de Corona-quarantaine. Het valt me niet helemaal mee. Ik kan me prima vermaken met het werk, maar mis de sociale interactie met collega’s. Wel hebben we regelmatig telefonisch contact, maar dit is toch anders wanneer je zo spontaan een bak koffie met elkaar pakt en bijpraat. Ik betrap me erop af en toe volledig op te gaan in het werk. Voor de concentratie pakt het dus wel goed uit. Ik moet ervoor zorgen bewust een pauze in te lassen. Dit gaat toch vrij aardig. Ik ga dan even planken, gitaarpingelen of een koffie pakken.
We hebben deze week ook een eerste Corona geval onder de collega’s. Dit geeft een behoorlijke druk op de noodorganisatie en houdt in dat er druk wordt getelefoneerd. Na zo’n hectische periode werkt ook een kwartiertje mediteren- even helemaal niets- erg goed.
Tussen de middag ga ik geregeld een pittige wandeling maken. In de natuur is het behoorlijk druk, met alle vogels die bezig zijn met partners zoeken en nesten bouwen. Verder staan de bomen op uitbotten. Ook goed te zien dat niet alles tot stilstand is gekomen.
Ik denk ook dat het in deze tijd goed is om gezond te eten. Deze keer een recept van een basis zuurkoolstamppot. Bij mij komt de zuurkool uit eigen vat. Die had ik al een week of acht geleden gemaakt en de zuurkool is momenteel dus prima op smaak.
Sinds we geen vlees meer eten, zijn we terughoudend geweest met het maken van dit gerecht omdat wij een echte rookworst toch het lekkerst vinden. De vega varianten konden ons niet bekoren, totdat we laatst de versie van de vegetarische slager hebben uitgeprobeerd. Dit is een prima vegetarisch alternatief voor een echte rookworst.

Nodig
300 g zuurkool uit t (eigen) vat
Ca. 750 g aardappelen, geschild en ik blokjes gekookt
Peper uit de molen
Boter
Room
Vegetarische rookworst van de vegetarische slager
Optioneel- mosterd

Verwarm de zuurkool in de magnetron. Maak een puree van de aardappelen door die te stampen met room, boter en peper.
Roer hier de zuurkool doorheen tot een mooie homogene massa.
Warm de rookworst in een pannetje met water tot net aan de kook.
Serveer op een bord met wat mosterd erbij en smullen maar.

Sterkte de komende week/weken, in deze moeilijke corona-tijden. Houd genoeg afstand van elkaar (min. 1.5 m) en blijf zoveel mogelijk binnen. Dit om de druk op ons zorgsysteem zo laag mogelijk te houden. Samen moeten we dit kunnen.

Voor de liefhebbers ook nog de aanwijzingen om zelf zuurkool te maken:
Nodig
1 kg Witte kool
20 g fijn zeezout
2 theelepels jeneverbessen
2 tl zwarte peperkorrels
1 tl karwijzaad

Verwijder een aantal buitenste bladeren van de kool en houd die apart. Snijd de witte kool in vieren, verwijder de stronk en snijd hem in ragfijne reepjes. Meng de kool met de kruiden. Laat de kool ca 10-15 minuten staan. Inmiddels komt er al wat vocht uit de kool. Breng de kool met het vocht over in de zuurkoolpot en druk de kool aan (bijv. met een schone wijnfles). Zorg dat de kool onder water staat, voeg hiervoor eventueel wat water toe. Leg de apart gehouden buitenste bladeren op de kool en verzwaar dit met bijvoorbeeld de zuurkoolstenen (zie ook link bij zuurkoolpot). Zet de pot weg bij kamertemperatuur, na een week of zes heb je dan heerlijke zuurkool (door fermentatie). Je kan het fermentatieproces remmen door de pot bij een lagere temperatuur weg te zetten (bijvoorbeeld in kelder of garage).
Je kunt natuurlijk variëren met de kruiden die je gebruikt. Zelf heb ik al eens Spaanse pepers gebruikt voor een heerlijke pittige zuurkool.


No comments:

Post a Comment